Direct naar de inhoud van deze pagina

Tips

Tips om hulp te vragen

Met een paar kleine veranderingen krijg je waarschijnlijk meer reacties op je hulpvraag. Tips voor een goede vraag :

  • Zorg voor een goede titel. Een goede titel maakt iemand nieuwsgierig en laat een beetje zien om wat voor klus het gaat. In plaats van: "Hulp in tuin" bijvoorbeeld "Groene vingers gezocht!". Dat klinkt veel leuker, toch? En daarom zullen meer mensen op je vraag klikken.
  • Geef aan wanneer en hoe vaak je hulp nodig hebt. Als iemand meteen aan jouw vraag kan zien dat het in hun week past, wordt het makkelijk voor ze om te reageren. Niemand wil graag eerst 'ja' zeggen en daarna toch 'nee'. Door heel duidelijk te zijn in je vraag voorkom je teleurstelling bij jou en de ander.
  • Vertel iets over jezelf. Voor de vrijwilliger is iemand via internet ontmoeten net zo spannend als voor jou. Daarom willen ze graag weten wie je bent.
  • Zet daarom ook een foto op je profiel. Gebruikers met een foto krijgen sneller berichtjes.

Veel succes met het vinden van je match!


Algemene Tips & Trics

10 Tips voor je:

Wanneer je een bezoek brengt aan Haarlemmermeervoorelkaar worden jouw gegevens en privacy door Haarlemmermeervoorelkaar beschermd en gewaarborgd (lees meer hierover in het privacy statement). Zelf kun je ook jouw steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door de regels voor veilig internetten te hanteren: verander regelmatig je wachtwoord, let er op dat je uitlogt wanneer je gebruik maakt van een openbare computer en gebruik de laatste versie van een internetbrowser. Meer tips kun je vinden op http://www.nederlandveilig.nl/veiliginternetten/

Wanneer je via Haarlemmermeervoorelkaar contact hebt gelegd met een persoon die hulp nodig heeft, is het verstandig een kennismakingsgesprek te maken om te kijken of het klikt. Ook hier is bewust omgaan met uw veiligheid van belang. Haarlemmermeervoorelkaar heeft voor jou de volgende tips opgesteld die je als richtlijn kunt hanteren:

Tip 1:
Wanneer je als particulier op zoek bent naar hulp, en je komt er op de website niet goed uit, of je wilt hierover persoonlijk contact, neem dan contact op met het team van Haarlemmermeervoorelkaar. Samen komen we er vast uit.

Tip 2:
Haarlemmermeervoorelkaar werkt met een referentiesysteem. Heeft een hulpaanbieder op jouw hulpvraag gereageerd? Bekijk dan altijd of deze persoon al referenties op Haarlemmermeervoorelkaar (of Zorgvoorelkaar.com) heeft.

Tip 3:
Wil je liever niet gelijk bij je thuis afspreken bij een eerste kennismaking? Spreek dan af in een openbare gelegenheid zoals de bibliotheek of een café in de buurt.

Tip 4:
Vraag de vrijwilliger of professional om een wettig legitimatiebewijs en controleer dit. Een eerlijk persoon zal hier geen moeite mee hebben.

Tip 5:
Ook kun je de vrijwilliger of professional vragen een CV mee te nemen of je van te voren toe te sturen, zodat je dit kunt controleren. Bij professionele hulpaanbieders kun je ook vragen om het KvK nummer en dit controleren op http://www.kvk.nl/.
Het KvK nummer wordt ook bij de inschrijving door het landelijke team van Zorgvoorelkaar gecontroleerd.

Tip 6:
Neem een vriend of familielid mee naar jouw kennismakingsgesprek.

Tip 7:
Vertrouw op je gevoel. Wat voor gevoel wekt de persoon bij jou op? Wat maakt dat jij je zo voelt? Wil je met deze persoon een persoonlijke band opbouwen?

Tip 8:
Maak tijdens het kennismakingsgesprek duidelijke afspraken over de hulp die geboden wordt, de manier van omgaan met elkaar en/of eventuele vergoedingen en verzekeringen. Indien gewenst kun je samen een contract opstellen en ondertekenen.

Tip 9:
Vraag de hulpaanbieder om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van een persoon geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Dit kan de hulpaanbieder bij de gemeente aanvragen. Lees meer hierover op de website van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.



Tip 10:
Houd ons op de hoogte. Heb je het gevoel dat een bepaalde persoon verkeerde intenties heeft? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.